12/09/10

JIHAAD.. Where do we put it in our iman?

Today onwards,i'll be more interested in discussing about JIHAAD as we all know, JIHAAD is being neglected by most of us as a muslim. We seldomly hear about jihaad and learn the real thing about it. People fear when we talk about jihaad. Why? Because they know, when muslim started to concern about jihaad,all the Thaghuuts, man-made systems and laws will be demolished. And Islam will rule the world, following Allah's syari'e and worship him as the only GOD. Today, we are no more an ignorant. We should fight for the sake of Allah. So, lets learn about jihaad, something that we wouldnt hear or get it from college, university,and TVs especially.

These are the Shar’ie Objectives of Jihad Implementation (I got it from a website, http://www.theunjustmedia.com/Islamic%20Perspectives/Feb10/The%20Phenomenon%20Of%20Ignoring%20The%20Qur%E2%80%99an.htm, the only website i knew written by an Afghan mujahideen himself) :

1. Destroying the obstructing walls that hinder the spreading of the Dien (religion) to every corner of the world, like what is mentioned by Allah SWT: "And fight them on until there is no more tumult or oppression, and there prevail justice and faith in Allah altogether and everywhere;" (Al-Anfal: 39).

2. Preventing and removing tyranny while simultaneously establishing the pure Truth for the sake of wiping out evil and corruptions, Allah SWT says: "And did not Allah check one set of people by means of another, the earth would indeed be full of mischief: But Allah is full of bounty to all the worlds." (Al-Baqarah: 251).

And again He says: "To those against whom war is made, permission is given (to fight), because they are wronged;- and verily, Allah is most powerful for their aid;- (They are) those who have been expelled from their homes in defiance of right,- (for no cause) except that they say, 'our Lord is Allah..' Did not Allah check one set of people by means of another, there would surely have been pulled down monasteries, churches, synagogues, and mosques, in which the name of Allah is commemorated in abundant measure. Allah will certainly aid those who aid his (cause);- for verily Allah is full of Strength, Exalted in Might, (able to enforce His Will)." (Al-Hajj: 39-40).

3. Protecting the existence of the Muslims, their dignity and honor, as well as helping the weak people (Mustadh'afin), just as what Allah SWT says: "And why should ye not fight in the cause of Allah and of those who, being weak, are ill-treated (and oppressed)?- Men, women, and children, whose cry is: ‘Our Lord! Rescue us from this town, whose people are oppressors; and raise for us from thee one who will protect; and raise for us from thee one who will help!’" (An-Nisa:75).

4. Humiliating and terrifying the enemies of Allah SWT, simultaneously stopping their cruelty, just as Allah SWT says: "Fight against those who believe not in Allah, nor in the Last Day, nor forbid that which has been forbidden by Allah and His Messenger Muhammad and those who acknowledge not the religion of truth (i.e. Islam) among the people of the Scripture (Jews and Christians), until they pay the Jizyah with willing submission, and feel themselves subdued." (At-Taubah:29).

And Allah SWT again says: “Against them make ready your strength to the utmost of your power, including steeds of war, to strike terror into (the hearts of) the enemies, of Allah and your enemies, and others besides, whom ye may not know, but whom Allah doth know. Whatever ye shall spend in the cause of Allah, shall be repaid unto you, and ye shall not be treated unjustly.” (Al-Anfal: 60), and Allah SWT further says:

“So fight (O Muhammad), in the cause of Allah: you are not held responsible except for yourself. And encourage the believers (to join you) that perhaps Allah will restrain the (military) might of those who disbelieve. And Allah is greater in might and stronger in punishment.” (An-Nisa: 84)

5. Purifying the hearts of the believers, eliminating the kafirs and selecting the shuhadas. Allah SWT says: “If a wound hath touched you, be sure a similar wound hath touched the others. Such days (of varying fortunes) We give to men and men by turns: that Allah may know those that believe, and that He may take to Himself from your ranks Martyr-witnesses (to Truth). And Allah loveth not those that do wrong. Allah's object also is to purge those that are true in Faith and to deprive of blessing those that resist Faith. Did ye think that ye would enter Heaven without Allah testing those of you who fought hard (In His Cause) and remained steadfast?” (Ali Imran: 140-142),

and Allah SWT again says: “…but (all this was) that Allah might test what is in your breasts and purge what is in your hearts. For Allah knoweth well the secrets of your hearts.” (Ali Imran: 154)

6. For the tamkin (setting up) and implementation of the Islamic shari'ah which is just, for the sake of mankind’s wellbeing, under the shade of the Manhaj of Allah SWT. Allah SWT says: “(They are) those who, if We establish them in the land, establish regular prayer and give regular charity, enjoin the right and forbid wrong: with Allah rests the end (and decision) of (all) affairs.” (Al-Hajj: 41).

In a hadith, it was said: "I was ordered to fight people until they bear witness that there is no God but Allah and that Muhammad is his messenger, establish prayer and pay charity, but if they shall do so then they have made their blood prohibited for me and their judgement is with Allah." (Riwayah Bukhari and Muslim)

7. Relieving and removing the fury from hearts of the believers. Allah SWT says: “Fight them, and Allah will punish them by your hands, cover them with shame, help you (to victory) over them, heal the breasts of Believers, And remove the fury in their hearts. For Allah will turn (in mercy) to whom He will; and Allah is All-Knowing, All-Wise.” (At-Taubah: 14-15)

8. Other objectives promised by Allah SWT: "And another (favour will He bestow,) which ye do love,- help from Allah and a speedy victory. So give the Glad Tidings to the Believers." (As-Saff: 13)

Wallaahu A'lam Bis-Sowab.

Al-Faqir Wal-Haqir IlaLlaah

So, shouldnt we fight for jihaad when the muslims are being threatened by their own government? shouldnt we do jihaad when today, no any Islamic country that govern the the country by following al-quran and as-sunnah? shouldnt we fight for jihaad when our own brothers are being killed and slaughtered violently and our sisters are being raped by the Kafiruun soldiers? Have we open up our eyes widely, see the world globally.. Who are our real enemies?

13/08/10

6 Perkara Allah Sembunyikan

Setelah Allah SWT selesai menciptakan Jibrail a.s dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap).
Setelah itu Jibrail a.s memandang dirinya sendiri dan berkata:
"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?."

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak"

Kemudian Jibrail a.s berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail a.s solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku
seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu
mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan
ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu."

Kemudian Jibrail a.s berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"

Lalu Allah berfirman yang bermaksud. "Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal..."

Kemudian Jibrail a.s meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa. Setelah Jibrail a.s mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail a.s dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia
mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail a.s selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah
bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? "

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang
seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.... .."

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
* Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.



* Bersyukurlah kita, sebutlah alhamdulillah , kerana kita dilahirkan sebagai umat nabi MUHAMMAD S.A.W. ALHAMDULILLAH segala puji bagi Allah.. :)

video

SEBUTLAH SOLAT, BUKAN SEMBAHYANG

WALLAHU'ALAM...
sama-sama kita perbetulkan yang salah kepada yang benar ...


Hampir kebanyakan umat Islam hari ini tidak terlepas daripada menggunakan istilah "Sembahyang" yang merujuk kepada "Solat." Tetapi pada hakikatnya, istilah "Sembahyang" mempunyai maksud atau pengertian yang terdapat unsur "Syirik."

Professor Hasbi As Siddiqi di dalam salah satu bukunya, membahas perkataan "Sembahyang." Katanya; "Sembahyang di ambil daripada perkataan "Sembah" dan "Hyang" yang merujuk kepada nama dewa - dewa yang disembah oleh penganut Agama Hindu dahulu kala. "Sembahyang" juga diertikan sebagai "menyembah berhala yang bernama Hyang."

Dua pakar Bahasa Indonesia, yang salah seorangnya pernah datang ke Malaysia, mengajar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), iaitu Dr Daniel juga telah mengesahkan bahawa istilah "Sembahyang" merujuk kepada "menyembah dewa yang bernama Hyang."

Orang Buddha pergi ke Tokong, Orang Hindu pergi ke Kuil dan Orang Kristian pergi ke Gereja menggunakan istilah "Sembahyang," terserahlah kepada mereka, kerana memang terdapat unsur "Syirik" dalam ibadah mereka. Tetapi Umat Islam, Tidak sesuai sekiranya, "Solat" juga diistilahkan sebagai "Sembahyang", yang mana pada asalnya kata sembahyang itu merujuk kepada "menyembah dewa bernama Hyang."

Kalau boleh ubahlah ayat seperti seorang ibu mengarahkan anaknya bangun untuk menunaikan Solat Subuh. "nak, bangun!. pergi "Sembahyang Subuh," kepada "nak, bangun!. Pergi "Solat Subuh." Solat lebih tepat istilahnya

Mungkin sebahagian daripada kita, akan menganggap bahawa hal ini hanyalah hal yang remeh dan tidak begitu penting. Tetapi bagi mereka yang mempunyai kesedaran Agama dan memetingkan kualiti ibadah, akan sentiasa berhati-hati dan mengambil perhatian akan hal seperti ini.

Semoga Allah merahmati usaha kita. Amin!.

12/03/10

Zuhud..Apakah itu?

Jom, saya nk kongsi serba sikit apa yang saya tau tentang zuhud. Ini adalah ilmu yang saya dapat dari buku bertajuk 'TASAWWUF' yang dikarang oleh (da lupa da) sesiapa nk tahu, boleh tanye secara personel.

Mari kita sama-sama belajar apa itu zuhud?

Apa yang kita phm tentang zuhud ni? Dulu saya paham zuhud tu.. Orang yang makan sikit-sikit je, orang yang pakai baju takde fesyen2 atau baju compang-camping , orang yang pakai kereta buruk, orang yang rumah kecik dan sempit.. <- Buang pandangan-pandangan ini.. Ini pandangan saya sewaktu Jahiliah dulu..Pandangan yang terlalu sempit! (Tapi tidak bermakna salah, bergantung kepada mereka yang memahami erti zuhud itu bagaimana..bergantung pada niat)

Zuhud MAKSUDNYA lebih LUAS dari itu.

Orang yang berzuhud ini dia sentiasa memahami apa yang dia lakukan, walaupun kadang kala orang sekeliling memandang pelik dengan kelakuannya.. (Mungkin masih pening-pening untuk memahami, jangan risau, kita belajar satu per satu)

Zuhud itu bermaksud MENJAUHKAN DIRI DARI SESUATU UNTUK MENDAPATKAN YANG LEBIH BAIK.
Ya, orang yang berzuhud ini, dia sentiasa meninggalkan sesuatu perkara yang mungkin dipandang orang yang buta adalah sesuatu yang baik, tapi baginya itu tidak, ada yang lebih baik yang ingin dia capai.

Contoh paling mudah untuk difahami. Kita ada wang yang banyak, kita belanjakan semuanya di jalan Allah untuk kita dapat saham yang LEBIH BESAR di akhirat. Tak ke untungnya orang yang berzuhud ini. Itulah yang dimaksudkan meninggalkan sesuatu untuk mendapatkan yang lebih baik. Meninggalkan kekayaan di dunia untuk mendapatkan kekayaan yang jauh berjuta-juta baik di akhirat sana.
( Jadi, sesiapa yang ada duit, duit biasiswa pun boleh jugak,hehe , bolehla belanjakannya untuk pelaburan saham yang hasilnya untuk akhirat nanti.Daripada gunakannya untuk perbelanjaan yang sering jadi sia-sia kat dunia ni..Ha, pikir-pikir kan mase depan)
Ataupun, kita ada baju yang cantik, kita berikan pada orang lain yang memerlukan kerana nak dapatkan yang lebih baik, mungkin baju sutera hijau kat syurga nanti..?

Ada juga ahli tasawwuf yang mengdefinisikan zuhud ini sebagai, MENGOSONGKAN TANGAN DARI MEMEGANG, MEMUTUSKAN HATI DARI MENGINGATINYA.
Hm, lebih mendalam maksudnya. Anda pun mungkin boleh fahamkan sendiri walau tidak diterangkan.
Mengosongkan tangan dari memegang dan memutuskan hati dari mengingat, bermaksud mengganggap ringan harta yang kita peroleh dan membersihkan hati dari sentiasa ingat padanya. Bila ada kesenangan, terasa serabutnya otak untuk memkirkan bagaimana untuk mendapatkan duit yang lebih banyak, bagaimana nak menjaga harta yang ada dari dirampas orang lain, ada pula yang cemburu dengan orang lain yang lebih kaya dari dirinya dan bagaimana untuk dibelanjakan bagi kepentingan diri sendiri.
Kadang kala kita juga terjerat dengan perkara seperti ini, walaupun skopnya adalah lebih kecil dari contoh sebelum ni, tetapi konsepnya masih sama. Bila dapat duit yang banyak, mesti terasa, wah dalam tangan aku ada duit yang banyak( duit biasiswa, contoh), apa yang aku nak buat?nak beli baju, handset baru, iphone! baru stylo..
Orang yang terasa hidupnya susah pula lain situasinya. Kadang-kadang menjadi berat untuk bersedekah atau memberi tolong orang lain apabila memikrkan dirinya yang susah. 'Macam mana nak tolong, sedang kan diri aku sendiri pun susah, tak kan aku nak sedekah kat die kot '.. Pernah kah kita hadapi situasi sebegini?

Kita memandang berat harta yang kita ada, dan sentiasa menghitung-hitungnya untuk kebaikan kita sendiri. Sehingga menjadikan kita KEDEKUT untuk menghulurkan pada orang lain. Herm, betapa kita lupa pemberian itu semuanya DATANG DARI ALLAH..! Lebih banyak harta yang DIA beri sebenarnya lebih besar ujian yang diberi oleh Allah kepada kita.
Tidak taukah kita, yang paling ramai memenuhi neraka adalah orang yang kaya?

Mari kita lihat pula kisah para sahabat. Bagaimana kehidupan mereka yang Allah limpahinya dengan harta kekayaan. Cakap tentang sahabat yang kaya, pasti terus kita ingat Abdul Rahman bin Auf. Ini adalah sahabat yang dijanjikan syurga. Bagaimana sahabat RA ini mengosongkan tangannya dari memegang harta, dan memutuskan hatinya dari mengingatinya. Walau kaya mana sekali pun beliau sentiasa menggunakan hartanya di jalan Allah.Betapa sahabat ini takut dengan kekayaan yang Allah berikan kepadanya, takut kerana kekayaan ini akan membinasakannya. Pernah Saidina Ali berkata 'Tidak perlu menghiraukan makanan dunia, sama ada daripada orang mu'min atau orang kafir. Anggaplah semua yang ada di sekelilingmu tidak mempengaruhimu'

Orang yang berzuhud mereka tidak memandang keindahan dunia, mereka sentisa mengharapkan yang lebih baik dari itu di akhirat nanti. Bukanlah bermaksud kita tidak boleh makan makanan yang sedap-sedap, atau memakai pakaian yang cantik-cantik, tetapi kita perlu menganggap perkara ini tidak mempengaruhi diri kita. Walau ketika kita memakai kereta mercedez atau memakai kereta kancil, kita merasakan kedua-keduanya adalah sama. Kita memakai baju yang berfesyen atau tidak, kita mengganggap itu adalah sama. Kita memakan nasi dgn kicap atau chicken chop, kita merasakannya sama. (Kiranya, mana-mana pun boleh) Rasulullah tidak mengelak walau ketika dihidang dengan makanan yang sedap, tetapi Baginda menganggapnya sama dengan sekeping roti kering.
Maksudnya, kita tidak memandang rendah atau tingginya taraf sesuatu perkara,apabila rendah kita merasa jijik atau hina, apabila tinggi kita merasa hebat dan bangga. Kita patut menghadapinya dengan sentiasa mengingatkan diri bahawa semuanya datang dari Allah, dan Dialah yang Maha Kaya dan Maha Pemberi.

Sesungguhnya zuhud adalah wasilah kepada mencintai Allah.
Hadis Rasulullah SAW : Zuhudlah kamu ketika di dunia, nescaya Allah akan mencintaimu. Zuhudlah kamu kepada manusia nescaya mereka akan menyukaimu.
'Darjat zuhud itu lebih tinggi setelah takwa'

Mari kita berzuhud mengikut kemampuan kita..! :) (Mintak maap kalo ade perkataan yang tak paham)

17/01/10

Cari Cinta pada Siapa?

Kenapa perlu mencari cinta,
Dari makhluk ciptaanNya,
Yang kasihnya hanya sementara,
Yang kasihnya buat kita tidak tentu hala,
Yang kasihnya tidak sesetia,
Kasih Allah yang membawa erti sebenar cinta,
Kepada setiap hamba-hambanya.

Namun sering kita lupa,
Cinta Dialah cinta yang teragung,
Kenapa tidak mahu menagih cintaNya?
Kenapa masih mahu mengharap hanya dari cinta manusia?
Sedang Dia yang sentiasa menjaga kita,
Dia yang sentiasa memerhati kita,
Dia yang tidak pernah jemu mendengar setiap rintihan kita,
Dia yang sentiasa menunjukkan kasih sayangnya kepada setiap hambaNya,
Dialah yang beri segala-galanya,
Tidak sedarkah kita?
Betapa tidak malunya kita,
Terhadap Tuhan yang mencipta kita.

Lalu, apakah yang masih kau fikirkan lagi?
Luahkanlah cintamu padaNya,
Harapkanlah cintaNya padamu,
Itu jauh lebih berharga dari bumi dan seisinya,
Ketakwaanmu terhadapNya,
Itulah tanda cintamu kepadaNya,
Raihlah takwa itu,
Moga Dia menerima cinta kita,
Demi cintaNya yang kita damba.

*Tiada cinta sehebat cinta Rabbani(Tuhanku)*

26/11/09

Mana Perginya Ihsan?

Hari ini (10 ZULHIJJAH ) Lambat post daa..

Hari ini teringin nak kongsi dengan sesapa yang terserempak ngan blog yang sering senyap sunyi ni. Aku dapat ilmu yang sangat-sangat berharga pada hari yang tersangat lah mulia bagi sesiapa yang mengetahuinya... Ya, hari raya eiduladha..
Ramai orang lupa, hari ini lah yang sepatutnya dimeriahkan lebih dibandingkan dengan hari raya aidilfitri, kerana pengertian dan insiden-insiden yang berlaku sempena dengan tarikh ini membawa konsep yang besar dalam Islam itu sendiri.
Itulah kalau kita sendiri lihat di Mekah, memang berbezalah keadaan pada hari aidilfitri dengan aidiladha. Yang kita kat malaysia ni macam mana pulak ye? Raya haji macam-macam tu je, raya aidilfitri, tu dia, sampai sebulan.wah. Hakikatnya, raya aidilfitri sehari sahaja kita melaungkan takbir, hari raya aidiladha? 3 hari.. erm, jadi sama-sama lah kita memikirkannya.. (kat Kelantan, raya korban lagi meriah kan, hehe )

Itu sebenarnya cuma INTRO. Apa yang nak dikongsi ni bukanlah berkait ngan raye-raye ni. Alhamdulillah, rahmat dari Allah,pada 10 Zulhijjah ni aku diingatkan dengan ilmu yang sangat bernilai.
Hari ni, aku belajar sesuatu yang sebenarnya aku telah belajar, tapi dilupakan.
ya, seperti apa yang kamu baca pada tajuk post ini, mana perginya ihsan..inilah yang patut kita sedari, mana perginya ihsan kita dalam setiap perlakuan kita sehari?
Rasulullah SAW mengajar kita tentang apa itu iman, apa itu islam, dan apa itu ihsan?
Dalam kehidupan kita sebagai seorang muslim , semestinya kita sudah cukup tau dan kenal apa itu iman, dan islam, rukun-rukunnya.. tapi ihsan?
Dalam satu kisah, pada suatu hari, ketika Rasulullah SAW dan para sahabat sedang berkumpul di masjid, datang malaikat Jibril bertanyakan kepada nabi tentang iman, islam dah ihsan. Pada ketika Rasulullah SAW menerangkan apa itu ihsan, Rasulullah SAW bersabda " Ihsan itu adalah apabila kamu melakukan ibadah seolah-olah kamu melihat Allah, jika tidak sememangnya Allah sedang melihat kamu "
Jadi apa yang kita dapat daripada maksud ihsan ini? Aku masih ingat, sepanjang pembelajaran aku di sekolah, acap kali cikgu mengajar aku tentang iman dan islam, dan juga ihsan, tapi hanya sekadar maksudnya sahaja, dengan kata nama lain, kita hanya diajar tentang ihsan di permukaannya sahaja. Adakah kita betul-betul faham apa itu yang dimaksudkan tentang "apabila kamu melakukan ibadah seolah-olah kamu melihat Allah, jika tidak sememangnya Allah sedang melihat kamu ".. Inilah 'key' sebagai guideline dalam kehidupan seharian kita. Ketika kita solat, belajar, bergaul bersama rakan dan di mana-mana sahaja. Yakinkan diri bahawa di mana saja kita berada, Allah sedang melihat kita, dengan level yang lebih tinggi lagi, mata (mata hati) kita melihat Allah. Jadi dengan itu, kita akan sentiasa menjaga tingkah laku kita atau berwaspada dalam setiap perbuatan yang kita lakukan sehari-harian.

Bagaimana pula ketika solat, bagaimana untuk kita terapkan konsep ihsan ini ketika kita berkomunikasi dengan Allah? Dan kita sememangnya kadang kala apabila melakukan solat terasa ia hanya seolah-olah rutin, atau repetition, atau pun kita pernah tertanya-tanya 'apa yang aku dapat dari solat ini?' Seolah-olah hanya jasad yang berfungsi, hati jauh dari perkataan yang diucapkan dalam solat. Dengan ihsan inilah, kita dapat mengatasi segala perasaan bosan atau perasaan sia-sia dalam melakukan solat. Sepatutnya, solat itu sentiasa diperbaharui. Di sini bukanlah maksudnya suka-suka buat rukun solat baru..tapi, baharu kanlah hati atau perasaan kita terhadap Allah. Tingkatkan perasaan cinta kita kepada Allah setiap kali dalam solat yang kita lakukan. Bagaimana nak tingkatkan cinta kita pada Allah? herm, hitunglah nikmat yang Allah beri, lihatlah dan fikirkanlah kebesaran Allah melalui ciptaan-ciptaanNya di sekeliling kita. Dan sentiasa lah berdoa supaya Allah kurniakan cintaNya kepada kita, itu sebaik-baiknya.. Melalui inilah, InsyaAllah, kita akan sentiasa khusyuk dan ber ihsan dalam melakukan solat, atau apa-apa pun ibadah yang kita lakukan, walau menuntut ilmu sekali pun.

Kita lihat sahaja kisah sahabat-sahabat nabi terdahulu, betapa ihsannya mereka dalam solat. Salah satu kisah seorang sahabat yang dipanah pada kakinya, lalu ada seorang yang ingin mencabutnya, tapi sahabat tersebut menghalangnya dan menyuruhnya mencabut panah itu ketika dia bersolat. Lihat, betapa mereka hayati solat mereka sehingga walau sesakit mana pun,mereka tidak merasakan apa-apa pun ketika mereka bersolat. Kerana sikap ihsan ini juga, sahabat-sahabat nabi mampu melakukan sujud dari awal tengah malam sehingga masuk waktu subuh tanpa disedari. Sepertimana juga Rabiatul Adawiyah, melakukan solat sehingga 1000 rakaat dalam satu malam. Ini semua kerana sikap ihsan mereka, betapa mereka merasakan bahawa mereka melihat Allah dan Allah melihat mereka. Bagaimana pula dengan kita?

Kata macam senang, perlaksanaan tak semudah percakapan, kan? Tapi macamana pun kita perlu berusaha untuk peroleh ihsan ini, bukan tidak mampu, kita mampu insyaAllah, supaya ISLAM yang kita digelarkan ini sempurna, kerana jika hanya iman dan islam tanpa ihsan, itulah yang kita lihat sekarang, walau seseorang itu bersolat, dia tetap dengan maksiat yang dia lakukan. Jadi janganlah kita tergolong dalam golongan yang Rasulullah pernah katakan bahawa -ramai yang bersolat, namun mereka tidak mendapat apa-apa dari solat mereka. Nauzubillah.. Wallauhalam.. Segala yang baik dari Allah, jika tersalah kata, tolong betolkan yer..

13/10/09

wHy HiJaB fOr WoMen?

Answer :

The status of women in Islam is often the target of attacks in the secular media. The ‘hijab’ or the Islamic dress is cited by many as an example of the ‘subjugation’ of women under Islamic law.Before we analyze the reasoning behind the religiously mandated ‘hijab’, let us first study the status of women in societies before the advent of Islam.


1. In the past women were degraded and used as objects of lust. The following examples from history amply illustrate the fact that the status of women in
earlier civilizations was very low to the extent that they were denied basic
human dignity:


a. Babylonian Civilization:

The women were degraded and were denied all rights under the
Babylonian law. If a man murdered a woman, instead of him being punished,
his wife was put to death.


b. Greek Civilization:

Greek Civilization is considered the most glorious of all ancient
civilizations.Under this very ‘glorious’ system, women were deprived
of all rights and were looked down upon. In Greek mythology, an
‘imaginary woman’ called ‘Pandora’ is the root cause of misfortune of
human beings. The Greeks considered women to be subhuman and inferior
to men. Though chastity of women was precious, and women were held in
high esteem, the Greeks were later overwhelmed by ego and sexual
perversions. Prostitution became a regular practice amongst
all classes of Greek society.


c. Roman Civilization:

When Roman Civilization was at the zenith of its ‘glory’, a man even had
the right to take the life of his wife. Prostitution and nudity were
common amongst the Romans.


d. Egyptian Civilization:

The Egyptian considered women evil and as a sign of a devil.


e. Pre-Islamic Arabia:

Before Islam spread in Arabia, the Arabs looked down upon women and very
often when a female child was born, she was buried alive.



2. Islam uplifted women and gave them equality and expects them
to maintain their status. Islam uplifted the status of women and
granted them their just rights 1400 years ago. Islam expects women to
maintain their status.


Hijab for men

People usually only discuss ‘hijab’ in the context of women. However,
in the Glorious Qur’an, Allah (swt) first mentions ‘hijab’ for men
before ‘hijab’ for the women. The Qur’an mentions in Surah Noor:


“Say to the believing men that they should lower their gaze and
guard their modesty: that will make for greater purity for them:
and Allah is well acquainted with all that they do.”

[Al-Qur’an 24:30]


The moment a man looks at a woman and if any brazen or unashamed thought
comes to his mind, he should lower his gaze.


Hijab for women.


The next verse of Surah Noor, says:

“ And say to the believing women that they should lower their gaze
and guard their modesty; that they should not display their beauty and
ornaments except what (must ordinarily) appear thereof; that they should
draw veils over their bosoms and not display their beauty except to
their husbands, their fathers, their husbands’ fathers, their sons...”

[Al-Qur’an 24:31]


3. Six criteria for Hijab.

According to Qur’an and Sunnah there are basically six criteria for
observing hijab:


1. Extent:

The first criterion is the extent of the body that should be covered.
This is different for men and women. The extent of covering obligatory on
the male is to cover the body at least from the navel to the knees.
For women, the extent of covering obligatory is to cover the complete
body except the face and the hands up to the wrist. If they wish to,
they can cover even these parts of the body. Some scholars of Islam insist
that the face and the hands are part of the obligatory extent of ‘hijab’.


All the remaining five criteria are the same for men and women.


2. The clothes worn should be loose and should not reveal the figure.


3. The clothes worn should not be transparent such that one can see
throughthem.


4. The clothes worn should not be so glamorous as to attract the
opposite sex.


5. The clothes worn should not resemble that of the opposite sex.


6. The clothes worn should not resemble that of the unbelievers i.e.
they should not wear clothes that are specifically identities or symbols
of the unbelievers’ religions.


4. Hijab includes conduct and behaviour among other things.


Complete ‘hijab’, besides the six criteria of clothing, also includes
the moral conduct, behaviour, attitude and intention of the individual.
A person only fulfilling the criteria of ‘hijab’ of the clothes is
observing ‘hijab’ in a limited sense.

‘Hijab’ of the clothes should be accompanied by ‘hijab’ of the eyes,
‘hijab’ of the heart, ‘hijab’ of thought and ‘hijab’ of intention.
It also includes the way a person walks, the way a person talks,
the way he behaves, etc.


5. Hijab prevents molestation

The reason why Hijab is prescribed for women is mentioned in the Qur’an
in the following verses of Surah Al-Ahzab:


“O Prophet! Tell thy wives and daughters, and the believing women that
they should cast their outer garments over their persons (when abroad);
that is most convenient, that they should be known (as such)and not molested.
And Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.”

[Al-Qur’an 33:59]


The Qur’an says that Hijab has been prescribed for the women so that they are
recognized as modest women and this will also prevent them from being molested.



6. Example of twin sisters

Suppose two sisters who are twins, and who are equally beautiful,
walk down the street. One of them is attired in the Islamic hijab i.e.
the complete body is covered, except for the face and the hands up
to the wrists. The other sister is wearing western clothes, a mini skirt
or shorts. Just around the corner there is a hooligan or ruffian who is
waiting for a catch, to tease a girl. Whom will he tease?
The girl wearing the Islamic Hijab or the girl wearing the skirt or the mini?

Naturally he will tease the girl wearing the skirt or the mini.
Such dresses are an indirect invitation to the opposite sex for teasing
and molestation. The Qur’an rightly says that hijab prevents women from being molested.


7. Capital punishment for the rapists

Under the Islamic shariah, a man convicted of having raped a woman, is
given capital punishment. Many are astonished at this ‘harsh’ sentence.
Some even say that Islam is a ruthless, barbaric religion! I have asked
a simple question to hundreds of non-Muslim men. Suppose, God forbid,
someone rapes your wife, your mother or your sister. You are made the
judge and the rapist is brought in front of you.
What punishment would you give him? All of them said they would put
him to death. Some went to the extent of saying they would torture
him to death. To them I ask, if someone rapes your wife or your mother
you want to put him to death. But if the same crime is committed on
somebody else’s wife or daughter you say capital punishment is barbaric.
Why should there be double standards?


8. Western society falsely claims to have uplifted women

Western talk of women’s liberalization is nothing but a disguised
form of exploitation of her body, degradation of her soul, and deprivation
of her honour.Western society claims to have ‘uplifted’ women.
On the contrary,it has actually degraded them to the status of concubines, mistresses and society butterflies who are mere tools in the hands of
pleasure seekers and sex marketeers, hidden behind the colourful screen of
‘art’ and ‘culture’.


9. USA has one of the highest rates of rape

United States of America is supposed to be one of the most advanced
countries of the world. It also has one of the highest rates of rape in
any country in the world. According to a FBI report, in the year 1990,
every day on an average 1756 cases of rape were committed in U.S.A alone.
Later another report said that on an average everyday 1900 cases of rapes
are committed in USA. The year was not mentioned.
May be it was 1992 or 1993. May be the Americans got ‘bolder’ in
the following years.

Consider a scenario where the Islamic hijab is followed in America. Whenever
a man looks at a woman and any brazen or unashamed thought comes to his
mind, he lowers his gaze. Every woman wears the Islamic hijab, that is the
complete body is covered except the face and the hands upto the wrist.
Afterthis if any man commits rape he is given capital punishment. I ask you,
in such a scenario, will the rate of rape in America increase, will it remain
the same, or will it decrease?


10. Implementation of Islamic Shariah will reduce the rate of rapes.
Naturally as soon as Islamic Shariah is implemented positive results will be inevitable. If Islamic Shariah is implemented in any part of the world,
whether it is America or Europe, society will breathe easier. Hijab does
not degrade a woman but uplifts a woman and protects her modesty and chastity.


Copy and Paste :ILUVISLAM


P/S : This article is quite formal..so dont get boring to read this..
Believe me, it may wider and correct your view on hijab . And you will
realize how beautiful this religion,Allah SWT 's religion,that totally
complete and considerable for humans necessary.
Subhanallah Walhamdulillah..

What important is, we should adapt our intention on covering the aurah only
because of Allah The Almighty,its not because we are following the others
or just because of 'kawan aku pakai,aku pakai la' or 'bese la,trend..'
Through this, InsyaAllah you will find the feeling of closeness to Allah whenever,wherever, whoever you are..

STRIVING FOR EXCELLENCE IN ACHIEVING ACCEPTANCE AND PIETY FROM ALLAH..

"It is you worship Allah as if you are seeing Him.For though
you see Him not, verily He is seeing you"